Hillbilly 18/01 & 19/01


Hillbilly har gått dressyr två dagar i rad nu. Absolut inte något jag brukar planera eller göra, men nu tyckte jag att det behövdes! :)

Igår åkte vi in till NRK och red i ridhuset. Det var jag, Anna och Urban som red. Julia var med som skötare och hon filmade även lite när jag red. Vet dock inte om jag ska lägga upp filmen eller ej! ;)

Hillbilly kändes lite "både och" igår. Jag hade egentligen absolut inga förväntningar då han inte gått ett dressyrpass på länge. Han var ganska "seg" i munnen, och blev tung i handen emellanåt. Samt att han ville bli väldigt lång och låg. Han orkade alltså inte bära upp sig så bra. Så jag lät honom varken gå i lång&låg-form, och inte heller krävde jag att han skulle gå högre. Utan han fick gå i något sorts mellan-läge där vi båda kunde vara nöjda men samtidigt jobba och kämpa på båda två tillsammans!

Galoppen kändes dock tyvärr värre än på länge.
Där kändes det verkligen inte bra. Men inte så mycket att göra åt det .. utan vi jobbade då istället massor utav skritt och trav-övergångar med endast få steg. Vilket är en jättebra övning för Hillbilly. Då han verkligen får med sig bakbenen och rumpan och blir fint lösgjord.

Mot slutet av ridpasset igår kändes han dock mjuk och fin i sidorna, samt att jag kunde trava av honom lågt i form utan att han blev tung i handen. Skönt! Så han var lite både och, men jag är nöjd!



Suddig bild på svettig och trött, men otroligt duktig kämparhäst som alltid försöker och vill göra sitt bästa! ♥




Idag stod det hoppträning/vila på schemat. Men eftersom Urban hoppade idag, och jag kände att HB behövde röra på sig ändå så struntade jag i att ens följa med och kolla på träningen. Och bestämde mig för att rida istället då Hillbilly med största sannolikhet hade träningsverk sen gårdagen.

Så det fick bli ett dressyrpass idag också. Ett lugnare pass, dock med fortsättning där vi slutade. Mellan-form och massor utav övergångar mellan skritt och trav.

Red även i dressyrsadeln idag! HB var inte alls lika dragig i handen idag, och kändes allmänt stadigare i formen. Dock hade han nog lite träningsverk, då han i början ville trava lite väl fort och springa bort från arbetet. Men jag fokuserade på att sitta ner ordentligt (jag tänkte också att jag hade ridbågen jag vann på mig .. hahaha, är så nöjd över att jag vann en sån bra grej!!) Samt inte slarva med ridningen. Och det gav såklart resultat! Mot slutet blev han "helt okej fin" det vill säga att han inte var tung i handen, hade lugn trav och rörde sig igenom hela kroppen samt att han var mjuk och reglerbar både i form och i sidorna. Dock var han långt ifrån så fin som jag vet att han kan vara, men det var längesedan han gick ett ordentligt dressyrpass som sagt.

Och när vi slutligen travade av länge i lång och låg form, (han fick gå så lågt han ville, och det var nästan med nosen i backen ska jag lova er!) Så var han riktigt fin! Vilade på steget och travade uppåt med hela kroppen i lugn takt. Gilla! Så där saktade jag av, och kände mig faktiskt väldigt nöjd för ridpasset ändå, även om det började sämre än sämst. :)

Långt och dåligt formulerat inlägg, men hoppas ni orkade läsa!

Nu vill jag bara att vi ska komma igång ordentligt, att dressyrträningarna för Anna ska dra igång snart och att ridbågen kommer till mig NUUUU ;) Skadar inte om jag snabbspolar fram till sommarlov och lite värme heller va ?



Kommentarer
» Hanna

jag vill se film! :D

2012-01-19 // 21:45:16
URL: http://dailyhorses.blogg.se/
» Josefine m. ridtravaren bellie

SV: Tack! :D hihi. Ja haha dom bjöd på en hel del roliga språng där ;) Dock är ingen av dom Ponny, haha. xD

2012-01-19 // 22:00:17
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback