Hillbilly 03/01-11


Idag hade jag bara i planeringen att vi skulle rida ut. men endast skritt/skritt och trav eller alla gångarter kunde jag dock inte bestämma mig för ..

Men när jag kom ner till järnvägen bestämde jag mig för att trava/galoppera till Kalktornet och tillbaka. Alltså en lång och bred raksträcka. Perfekt för konditionsträning, och vi kör/rider ofta trav/monte-hästarna där. Så det blev "interwall-träning" idag! :) Eviiiiigheeeter sen.

Började såklart med att skritta fram, först långa tyglar och sedan låg form. Travade igång länge helt kravlöst, innan vi tog vänstergalopp helt kravlöst där oxå. Finns det något härligare än att galoppera i lugn galopp, på halvlösa tyglar och bara stå upp i lätt sits och känna takten och kraften i varje språng..?  Bytte efter en liten stund till högergalopp, där kändes han lite stelare och vart därav oxå snabbare, och ville springa fortare. Men efter att jag suttit ner och jobbat med att få tillbaka honom på baken, så vart det en riktigt go galopp där oxå!

Saktade av till skritt och lät honom pausa på långa tyglar ca femton minuter. Jobbade låg form i skritten, sedan travade jag av honom. Då var det hemväg, och han vart såklart stark och framtung i emellanåt. Så då och då fick jag "ta tag i honom" och visa honom, snällt men bestämt att han ska trava sakta och med koll på alla benen ;) Tog ett bra tag innan han slappnade av helt, men mot slutet vart han riktigt fin och vi skrittade då hemåt! :) Jättenöjd med dagens pass! Han är verkligen så himla trevlig att rida just nu. :)



Red på rakt bett med fasta ringar och pullarnosgrimma idag! Gick mycket bättre än förväntat :)
Han brukar bli så himla stark ute med det raka bettet annars, och dra i tyglarna . .  :P



Vet inte om jag gillar blinget på nosgrimman längre .. funderar på att ta bort det.
Vad tkr ni? Bling eller inte? :)



Varning för övertaggad hest:





Just nu står han inne och käkar kraftfoder och hö, med fleece med hals o stalltäcke på det, mys. Får dock inte glömma att släppa ut honom sen! ;)


Kommentarer
» Anna m. Ridtravaren Emmet

Sv; Ja visst är det. som tur va hade det redan blivit anmält. så undra hur länge det hållt på innan vi visste om det. :(



Snyggt med bling bling på pullnosgrimman;)

2012-01-03 // 16:52:13
URL: http://supertravarna.blogg.se/
» josefine m. ridtravaren Bellie

Bort med blinget ;) not hot.. haha

2012-01-03 // 19:02:01
URL: http://minfux.blogg.se/
» Stina

Nä behåll blinget!!:-) fiiint ju!:)

2012-01-06 // 12:47:51
URL: http://sodressage.blogg.se/
» Danne

Vilken fin häst!! :D

Tycker blinget va lite fränt jag! haha..

2012-01-09 // 12:43:12
URL: http://hastkillen.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback