Produktutvärdering - Träns: Hunter CH


Här kommer nog den längsta produktutvärdering som jag gjort någonsin .. haha! Har ni också ett sånt här träns, lämna gärna din åsikt i en kommentar! :D Och ni andra också förstås ;)




Hööks: Aachenträns i mjukt oljat läder. Platt ofodrat pannband och nosgrimma med avtagbart aachenfäste. Ställbar käkrem och sidostycken med hakar. Nackstycket är brett, och svängt för att motverka tryck vid det känsliga området bakom öronen. Silverfärgade spännen. Komplett med lädertygel med stoppar och hakar att fästa i bettringen.


Produktutvärdering: Nu har jag haft detta träns i ca 2 månader och jag är verkligen helnöjd med det!
Lädret har hållt sig mjukt och fint trots att jag inte putsat så ofta (max3-4gånger(a) och passformen är jättebra på Hillbilly. Jag älskar att det är snabbknäppe (dock har jag bytt ut tyglarna till ett par utan) och den platta nosgrimman med sölja tycker jag är väldigt fin!
Men det bästa av allt på hela tränset tror jag dock är det breda, och svängda nackstycket! Hillbilly har föut haft väldigt lätt för skav just bakom öronen, men inte med detta!





 


Och visst är han väl fin i det? :D
Från början var det ett rakt och platt pannband (trååkigt!:P) till tränset, så jag brukar variera mellan ett blingbling från Hööks eller ett med bett-detalj från Treadstone.




Det var även mycket "tjat" på bloggar när tränset kom ut över att dom kopierar Dyon rakt av, och visst det är väldigt likt! Själv tycker jag bara det är bra att Hööks tar efter kända märken, då man kan få ett snyggt träns,schabrak eller benskydd till exempel till ett bra pris.
Och sen tycker jag som sagt, att lädret på detta träns är jättefint! En hel del träns från Hööks kan kännas lite plastiga, men det är ju oftast dom billigare. "Man får det man betalar för".


Just detta träns får man ge 499:- för, och det tycker jag är ett alldeles lagom pris för ett snyggt träns med bra kvalite och väl genomtänkta detaljer!

 


4/5 - Hade velat ge full pott, men det som drar ner är tyglarna och pannbandet! Tyglarna för att dom är ganska breda,hårda och stela enligt mitt tycke och jag vill inte ha snabbknäppe på både sidostycken och tyglar då jag läste för ett tag sedan att det kan skapa "vibrationer" i hästens mun typ! ;) och sen är det snyggare med ett par vanliga tyglar till tycker jag. Pannbandet får sig också en liten diss, då det är helt platt och rakt. Hade det varit lite svängt hade det varit snyggare! Men själva tränset får full pott! :D



* Jag brukar ta av söljan och "snok-remmen" när jag rider hemma, då den inte behövs.  Så det blir en xtra liten hiss till - avtagbar sölja!

* Att nosgrimman inte går upp över/under nackstycket är också en superbra grej! Måste vara väldigt skönt för hästen. Dock går det ju inte att ta av nosgrimman helt (går gör det väl men inte så snyggt med flärpar hängandes ;)

* Att man kan byta plats på nosgrimman och sidostyckenas placering är toppen, för då kan man anpassa det efter vilken häst man har. Jag fick byta på Hb, så att nosgrimman kom längst fram och inte tvärtom. Då sitter det bäst och snyggast. :)

* En sista grej är käkremmen! Den går ovanför pannbandet, snyggt!




Kommentarer
» Rebecka

Hej! Var gärna med i dagens blogg!



http://reebeeckaa.blogg.se/2012/february/dagens-blogg.html#comment



Kram!

2012-02-15 // 11:01:11
URL: http://reebeeckaa.blogg.se/
» sofie

Har också ett träns från hööks med det svängda nackstycket, Tarzan älskar det och jag tycker själv att det är ganska snyggt med ;). Har även funderat på att köpa detta träns och efter din utvärdering så verkar det ju lovande :)

2012-02-15 // 12:05:10
URL: http://tarsans.blogg.se/
» alva

Jag har ett sånt :) Dock köpte jag det innan prishöjningen så mitt kostade 479 kronor, vilket är rätt okej pris :)

Tycker verkligen om det, är superfint! Pannbandet är rätt fult men jag har inte något annat att byta till så haha^^ Dock ska det införskaffas! Tycker tyglarna var lite för långa och så men annars bra. Fick bra tips det där med att byta plats på nosgrimman och sidostyckena med, ska prova!

Bra utvärdering :)

2012-02-15 // 13:22:01
URL: http://alvadrommar.wordpress.com/
» Rebecca vem annars?l

Vill du vinna en system kamera??



http://fokis.se/2012/02/tavling-systemkamera-fran-canon/#comments



2012-02-15 // 17:08:30
URL: http://bexisas.blogg.se/
» tokig

Tjosan Natalja! :) Bloglovinbyte?

/tokig

2012-02-15 // 18:04:42
URL: http://tokig.blogg.se/
» Filippa och Gulliver

Hur sjutton hittade du oss? =)

Himla kul i alla fall!!

2012-02-15 // 21:29:11
URL: http://gulliversresa.blogspot.com/
» Karin

Såg att du vunnit ännu en till tävling... Grattis :)

2012-02-15 // 23:48:48
» Matilda

Har funderat på detta, men är fortfarande i det "velande" stadiet. Tycker det är tråkigt att de kopierar. Visst är det bra för personer som inte kan spendera en sjuklig summa pengar. (som jag) Men näe, jag är nog emot detta kopierandet även om jag inte kan hålla fingrarna borta. Haha!



Men åter till tränset. Då jag inte har råd att köpa det riktiga så funderade jag på detta. Dock vill jag i så fall byta ut pannbandet. Dock har jag börjat tycka om enbart läderpannband mer nu. Förut var det "big no no". :) Men i så fall med ett GG med silverdetaljer tror jag. Klämde lite på tränset hos hööks och blev lite osäker på lädret. Om det skulle hålla och om det blir mjukare och starkare efter några putsar. Sedan är det, precis som du säger, lite synd att man inte kan ta av nosgrimman utan att det ser konstigt ut. Har ingen aning om hur jag ska gå tillväga, bara att jag vill ha det och att det är galet snyggt! :)



Måste ju tillägga att du har en väldigt mysig blogg och en inte mindre fin häst. ;)

2012-02-22 // 20:15:10
URL: http://hundlif.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback