Markarbete


Markarbete - För en del är det träning från marken, det kan vara allt i från NH (Horsemanship) till lek och bus.
En del (hoppryttare .. ;) anser att markarbete är dressyr (dressyr i hopputrustning .. haha fördom jag har!) men enligt mig så är det en självklarhet att markarbete är dressyr med små hinder/bommar (upphöjda eller inte)

Jag brukar ha hopputrustning (alltså för mig och HB endast hoppsadel och benskydd, då jag inte rider med hjälptygel) när jag rider markarbete. Jag har även korta läder, ungefär ett hål längre än i hoppningen.

Jag tycker att markarbete är jättebra! Det tränar hästens balans och styrka men också självklart ryttarens inverkan. Sedan är det ju väldigt lösgjörande också! Både jag och Hillbilly gillar markarbete och jag brukar använda mig utav både skritt, trav och galoppbommar. Alla dessa tre alternativ är super för Hillbilly.

Skritt - Han lär sig lyfta på fötterna och blir inte lika loj som han annars kan bli i skritt.
Trav - I låg form över bommar hjälper det honom att höja ryggen ytterligare och få mera spänst i steget, att trava över bommar med HB är att sväva ... ;)
Galopp - Här tränar Hillbilly främst styrkan och bärighet/takt i galoppen! Kanon.

Viktigt när man rider över bommar, oavsett gångart och häst är att avståndet är korrekt anpassat just efter den häst du sitter på. Visst kan man korta/länga avståndet något beroende på vad man är ute efter. På Hillbilly brukar jag variera lite, men vanligast är att jag kortar upp avståndet något då han är lång i kroppen och behöver jobba mera uppåt än framåt (förstå mig rätt)

Och en sista grej, är man som jag, hoppnörd. Så är markarbete jättebra, för det sliter inte lika mycket på hästarna som hoppning gör. Självklart ska man inte rida markarbete 6 dagar i veckan, men 1-2 dagar i veckan är alldeles lagom egentligen. :) Varför inte lägga in bommar i dressyrpasset?


Brukar ni rida markarbete med era hästar? :)


Kommentarer
» Wilma&Klara

Ja det brukar jag, rider ungefär markarbete lika mycket som jag hoppar :)

2012-02-21 // 19:51:46
URL: http://siktaalltidhogreenhindret.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback