Hillbilly Moss



Detta inlägg är mest för att få mina tankar ner till ord. Ibland förstår jag bara inte, hur duktig min häst faktiskt är.


Tänk att min häst lärde sig att trava snabbt framför en sulky. Och ge allt, i full trav.
Tänk att Hillbilly kördes in som ett-åring, för att tränas i trav och stå hos proffstränare i Karlstad för att bli så bra som möjligt. Under 4 år i sitt liv tränades han i trav framför en vagn.

Sedan reds han in som 4/5åring. Och han tränades i monte. Där människor satt på honom och han skulle ge gärnet även här, i trav. Och ibland gick han lugna skogsturer med nosen i vädret och stark i munnen var han också.

Hillbilly var en häst som bockade, eller gick ner i diken. Han stack i full fart hemåt, i travartrav.
Han var osäker ibland, men en duktig springare.

Sedan kom jag, och vi blev vänner. Han var ju så snäll i hanteringen och go personlighet. Jag red honom ut, men grät ofta och var arg för att han var så stark och sprinig. Till och med stressad ibland.

Vi började rida "dressyr". Hillbilly kunde inte trava på en volt. 20 meters volt. Han kunde inte trava på en 20-meters volt, inte ens med nosen i vädret, för att bara nämna några saker.

Vi har kämpat tillsammans, och nu idag har vi fortfarande en lång väg kvar. Men oj, vad vi har kommit långt.
Hillbilly är nu en riktigt trevlig ridhäst. Han kan ridas i alla gångarter, i paddock och ute. Han är mjuk och lätt i munnen och är lätt att reglera i takt, form och tempo.

Hillbilly har även lärt sig att hoppa. Hoppa över hinder. Han har träningstävlat i hoppning och dressyr.
På träning hoppar han 90-banor med enstaka hinder på 1,10. I dressyren jobbar vi öppnor, slutor, skänkelvikningar och galoppfattningar. Övergångar, skritt och trav och galopp på 8-meters volter. 8meters volter, vad hände med hästen som inte kunde trava som en giraff på en 20 meters volt?

Det är helt sjutk vilken utveckling vi har gjort tillsammans. Att JAG och vi tillsammans har kunnat få fram en sådan trevlig ridhäst. Med hjälp såklart, annars kommer man inte långt.

Jag bara måste påminna mig sjäv ibland.


Om Hillbilly vore en ridhäst från början, hade han nu legat på en 4/5-årings nivå ungefär. Riden i 1-2 år. Men innan det, har han sprungit framför en vagn. I full trav.

Coolt. :) Han är så duktig, min pärla.













Random bilder ur arkivet tagna under hans tid som ridhäst. Vi har så roligt och så många fina minnen tillsammans, och Hillbilly är så duktig. Jag kommer aldrig, aldrig tycka att Hillbilly inte är duktig. fast han är ju inte bara duktig, han är bäst. Min bästa vän :')


Hillbilly är precis som vilken annan häst som helst, 7 år nu fast egentligen 4. Utbildningsmässigt.
För innan han blev ridhäst tränades han i trav och monte. Så tänker jag iallafall. Han är en 4-åring som hoppar enstaka hinder på 1,10 och innan det har han tränats i monte. Nu rids han i dressyr alla gångarter, innan det har han sprungit framför en vagn.

Hillbilly är grym.


Kommentarer
» Eveliinnaa

Ni är grymma ;D <3

2012-02-08 // 21:20:14
URL: http://ewelinaduvet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback