Hillbilly 13/02-12


Idag blev det (tyvärr .. ) ändrad plan i veckoplaneringen. Idag fick nämligen Hillbilly gå ridlektion då Pollux inte stod på Mosserud och vi var en storhäst kort. Hillbilly har endast gått med på ridlektioner 1-2 gånger förut, och det var i somras.

Sandra som red är en duktig ryttare, men Hillbilly är som Urban sa "Natalja-riden". Vi är ett team, han är van vid MIN ridning och inverkan och han blir förrvirrad när någon annan sitter på och ger olika(annorlunda) sígnaler som han inte alltid förstår.HB är en MYCKET känslig kille egentligen, det räcker med att jag vrider höftrna så fattar han galopp från halt till exempel. Och han är väldigt känslig i munnen, samtidgt som han behöver ett stöd och massor utav ben och stöd från överskänkel! Han är svår för andra, men jag tycker såklart att han är supertrevlig. Men, som sagt han är - Natalja-riden.

Iallafall, jag tror inte Sandra var så nöjd, men inte ville visa det då det var hon som kom fram och frågade mig innan lektionen om hon fick rida honom. Och såklart hon får. :) Men jag sa också att han inte är lätt, och troligtsvis har lite träningsverk från helgen och kan därför vara lite "brötig" med traven och att han studsar med huvudet o.sv. Men istället travade han på väldigt fort, och utan att jobba med kroppen. Han travartravade som en giraff med huvudet och seg i munnen såg han ut att vara. Han var som för 1-2 år sedan!

Inte bra, men han är inte lätt för andra att rida som sagt. Mot slutet gick det lite bättre och han travade lite lugnare utan att "sladda" i hörnen, mest troligtsvis för att Sandra rätade upp sig mer och vågade ta stöd i tygeln. Hon kämpade på jättebra!


Jag hoppade upp och kände lite på Hillbily efter lektionen. Hade mjukisbyxor, uggs (!) och ingen hjälm! Men det gick ;)

Fick trava länge för att få honom någorlunda loss i sidorna och i munnen. Mycket serpentiner och volter.
Travade, travade och travade och försökte få en låg form och lugn trav. Efter ett bra tag så släppte det och jag kunde variera tempo, form, ställning, böjning och min sits utan problem. Han vart riktigt fin och precis som jag vill ha honom!

Vi travade även över bommarna på voltspåret ett par gånger i lååååg form och han var så duktig och behöll lugn, takt och form! Jättefin verkligen. :)  Härligt när det går från bott, till topp!








Imorgon tar vi en skrittur och så får det bli vila/massage på onsdag. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback