Ridolyckor

Alla har vi väl någon gång varit med om något riktigt hemskt har hänt när vi varit med våra underbara hästar?

Tänkte skriva lite om de värsta jag varit med om när det gäller hästOLYCKOR.

2007
Året jag hade fina Pluto Csardas. Världens snällaste och bästaste läromästaren, men inom hoppning var hon mycket bestämd och vägrade i stort sett alltid på första språnget (fix-ide när ryttaren inte red ordentligt). Och jag som inte var så erfaren hoppade henne en dag i hagen (innan vi hade paddocken) Hon vägrade kanske 2 ggr och 3:e så tänkte hon hoppa, men kastade sig åt sidan och jag flög av på sidan och hamnade under henne, hon trampade mig på bakhuvudet så att mitt ansikte trycktes ned i den stenhårda backen. Kommer inte ihåg så mycket mer än att jag fick en BLÅ, SVULLEN NÄSA. Och detta var två dagar innan jag började sjuan. Ny stad, ny skola, ny stad. Hej! Jag heter Natalja och har en blå näsa. hahaha och så kmr jag ihåg att jag fick blue lotion i ögat, ner vi skulle minska svullnaden (som inte blev mindre) Inte att rekomendera, aj fan va det sved!

2009
Jag skulle leda Never Satisfied (fölsto) över ett lerigt dike i en hage istället för att gå runt (fråga inte varför, ung och dum och lat antar jag)
Vilket resulterade i att jag ramlade omkull och hästen efter mig och över. Min arm klämdes fast under hennes framben och hon sprattlade i full panik. Det enda jag tänkte var: Nu reser hon sig och ställer sig på mitt ansikte ..
Men denna tjej var en mycket klok gammal dam, så när jag proade och pratade lugnt med henne så låg hon stilla kvar och jag kunde lirka mig loss. Gick med skakande ben tillbaka hem till gården .. Inte en skråma på hästen, men jag åkte in till sjukhuset i Årjäng med vad jag trodde var bruten arm. Det doktorn sa: Åh, va fint ni har bandagerat. Detta var så fint fixat, så det vore synd att ta av bandaget. Ööh HALLÅ? Häst, 600kg, på min arm. Fint bandage?? Jävla dum i huvve.

2010
Jag, Ewelina, Lovisa och Elenor var ute och red. Jag red Loke och när vi kom till Longtjärn låg där en "pinne", som jag tyckte var perfekt att hoppa över. Utan att underöska vad som låg bakom och med endast 1-2 galoppsprång innan "hindret" så hann inte Loke se det, utan fastnade med frambenen i pinnen som låg bakom. Han stöp rätt ner på mulen och jag flög av. När jag låg på backen, såg jag Loke ÖVER mig. Uppochner. han gick alltså omkull och gjorde en "volt" (haha, volt .. Och volta xD) Och han landade på ryggen, bara några centimeter ifrån mig. Han gjorde ALLT för att inte landa på mig. Fina ponny. Jag hade änglavakt! Sedan skulle jag skritta honom hem, med skakande huvud, ajajaj arm och allmänt yr. Loke var dock lika pigg och glad som vanligt. Och även fast jag lovat att vi bara skulle skritta .. så galopperade jag hemåt i full ponnygalopp. hahaha (; oopsii

2011
Jag och Hillbilly var i somras ute och red. En skrittur som slutade i PANIK. Vi red en runda jag inte ridit på länge, men visste att på en liten stig att det finns ett järnrör som går ner i backen(typ nån vägskyltgrejsimojs har suttit i den tror jag) Iaf, så trodde jag att jag tog rätt väg, men det gjorde jag inte. HB trampade rätt ner i ett rör i backen av betong, fastnade tack vara bootsen som hindrade benet att åka hela vägen i röret. För det första fick Hillbilly panik, och försökte rycka loss benet. Tårarna bara rann och jag visste inte vad jag skulle göra. Lugnade ner honom, och fy vilken lättnad att han litar på mig såpass som han gör. Så han stog helt blickstilla med "matte, vafan ska jag bara stå här och vänta på bättre tider för - blicken" i 10 sek medans jag panikslaget sms:a Anna. NU DÖR HAN, RING! (lite väl överdramatiskt kanske..) Men precis då så tog han ett ryck och kom loss. Och lättnaden var SÅ stor. Jag lutade mig mot honom, och lät tårarna rinna. Hela jag SKAKADE och när Anna sedan ringde var jag i chock. ÄNGLAVAKT. Trodde seriöst han skulle dö. Och då skulle jag också dö. Strypa mig med tyglarna eller nåt ..



Sen finns det massor av fler saker "värda att nämnas" fast detta är mer roligt? När jag, Rebecca och Lovisa var ute och körde Halloween-ritt med Ross, så ramlade Rebecca ur vagnen och jag som är lite efterbliven när det gäller reaktionsförmågan .. körde över hennes fot, hahahah xD Jag och Lovisa typ .. dog av skratt? men sen skärpte vi till oss och hjälpte lilla Rebecca ;)

Och en gång när jag och Rebecca var ute och red Loke och Pollux så skulle jag börja trava, och det var rätt mjukt underlag och Pollux snubblar och går omkull, landar rätt på HUVUDET. Ja, huvudet. För både pannbandet och nosgrimman tappade blingstenar ;) haha. Men usch, det var inte kul. Trodde jag skulle få honom över mig, 700kg häst lixom ..Och stackars lilla (stora) Pollux förstås!

Och den gången jag och Ewelina skulle ta en skrittur och den slutade med bruten arm (Evelinas) Men på vägen till akuten satt vi helt som vanligt och skratta och dampa xD Den dagen var SJUKT kul trots allt ;) haha ..
Ni måste nog tro jag är sjuk i huvudet. Men det är sånt man får ta ;)


Dela gärna med mig om era olyckor inom hästsporten :) trots att det är hemskt att läsa om ..


Kommentarer
» Lovisa sen bäästa :D<3

Haha, jag skrattar än när jag tänker på det där med rebecca och kärran ^^ Det var snart ett årsen de :D<33

2011-10-27 // 19:10:08
URL: http://blondinyouknow.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback