Gårdagens hoppträning!

Igår på fredrikträningen i Säffle så gick det mycket bättre än förväntat!

HB var supercool inne i ridhuset, visst gick han med huvudet högt och blåste i näsborrarna (typ hej, här är jag ;) !) men efter några varv slappnade han av.

I både trav och galopparbetet som uppvärming jobbade vi med bommar, öppnor och slutor.
Och så här såg gårdagens "bana" ut!




haha, universums fulaste bild! men ni fattar?


Började med att den gröna oxern (som egentligen var lila ..) låg ner som travbommar. Vi travade över ena rosa sockerbits-bommen, sedan på dom gröna bommarna och seden det andra rosa. På motsatt långsida red vi öppna, volt runt den röda mitten bommen(10m volt), och sedan sluta resten av långsidan! TOPPENBRA övning!
Sedan vände vi det, och galopp-jobbade över de röda bommarna med ett språng emellan. På andra långsidan öppna, volt runt gröna oxern(även här 10m volt) och sluta sista delen av långsidan.

Efter att galoppbommarna höjts till hinder, så hoppade vi den kombinationen några gånger i varje varv innan vi gick över till övning 2. Där skulle vi trava över sockerbitshindrena, galopp till gröna oxern, sedan till nästa sockerbit. Hela tiden tänka rakriktning. Svårare än det låter, då avståndet var rätt kort!

Sista övningen var att travhoppa in på medellinjen (över mörkröda "oxern" som egentligen är räcke + travbom) Landa i galopp och hoppa antingen gula räcket, eller ljusgröna oxern. Även här var avståndet relativt kort! 


Jag tycker att jobbet över bommar, och kombinationen flöt på riktigt bra igår! Galoppen var väldigt flack, vilket jag hade förberett mig på. Men det "hindrade" (haha, hindrade .. hinder) oss inte från att göra dessa övningar med små volter och liknande, som HB tidigare inte klarat av. Igår var det inga som helst problem trots till en början dålig galopp(den blev ju bättre efter övningarna)!

Övning 2 tycket jag oxå gick riktigt bra, inga vackra språng på oxern(haha) men raktriktningen lyckades jag faktiskt bra med, då HB är väldigt svår att få rak i kroppen och rak på hinder.

Sista övningen gick helt okej! Att travhoppa var jätte-enkelt igår, va hände lixom? haha. Annars brukar det vara ben lite överallt, men igår gick det riktigt bra. Hoppade på både oxer och räcke några gånger.


Fokus igår var lydnad, rätt så korta avstånd och rakriktning. Perfekt för Hillbilly! Det var som att träningen var till för bara oss ;) Hoppade inga höjder igår, då det bara är onödigt. Men kombinationen låg runt 80 på slutet, och de andra övningarna 70-80 cm.

Det var en alldeles perfekt hoppträning för mig och HB! :)

Har tyvärr ingen film, då det bara var jag, rebecca och kristin som åkte. Och vi alla tre red ju ..


Kommentarer
» mormor

Öppnade din blogg å va fick ja se jo världens goaste Natalja fin häst å fin tjej.Bilden var stor så jag hoppade till där har du lyckas Kram till hästen å så till dej.

2011-11-25 // 17:49:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback