Svar på kommentar! :)


Carolina
om Frågestund ?:
Jag vill gärna veta om du är något intresserad av travsporten också? Har ni travhästar? Osv... :-)


Anna, som jag bor hos äger Mosserud Gård. Vi har en mindre ryttarförening och ridskola. Men Anna har också under flera år fött upp samt tränat och tävlat travhästar. Just nu har vi (förutom Hillbilly .. om han ens räknas som travhäst längre ? ;) ett fölsto som heter Jäverö Zoom (Jäverö är föresten stället där Anna bodde innan hon och Micke flyttade till Mosserud, så Zoom är oxå uppfödd utav Anna) och hon fick en litet föl i somras! Jättefin :)

Sedan har vi tre åringar inackorderade, varav två är uppfödda hos oss men sålda och nu tillbaka för att tränas! Mums Mums Moss och Miss behave Moss heter dem, och jag har kört Mumsen två gånger, han är urmysig! Sedan har vi även en 3 andra åringar inackorderade, men dem går bara i hagen just nu.
Vi hade även en avelshingst, Big Smoker (Hillbillys pappa) samt ett till fölsto, Babylizz. Men dem såldes faktiskt under denna vecka .. sorgligt, men så är det. Man vänjer sig vid att hästar kommer, hästar går när man bor på gård. Som mest under åren har det varit 35 hästar (ridning och trav) på gården och i träning.

Det är många, verkligen många hästar jag fastnat för under de 5 år jag bott på Mosserud. Flera utav dem är travare. Ridtravare, hästar i travträning, monte-hästar, fölston, åringar.

Men just idag är det som sagt inte många. Men vi tar emot travhästar för träning och så fortfarande.
Det har lixom blivit mer och mer ridhästar under de senaste 3-4 åren, mer ridning överhuvudtaget. Så just nu är det väl ca 10 ridhästar, och de travare jag nämnde innan. I ridskolan används dock även hästar "utifrån" så då är dem lite fler ridhästar:)


Hia-Hia Moss (halvsyster till HB) en tjej som verkligen betyder mycket! Så snäll, och så vacker.


Ett av de fina föl som fötts på gården. Underbar färg hon har, eller hur? :)







Nu till min "trav-historia". Jag gillar att köra och rida monte, det är roligt och bra som variation. I början när jag hade Hillbilly var det ju tänkt att han skulle bli Monte-häst, han var faktiskt ganska lovande. Men det blev ju som det blev med det ;)

För några (läs: många) år sedan tog jag licens för ponnytrav, haha. Var väl egentligen inte seriöst intresserad så direkt .. men det var kul att prova något nytt! Även om jag inte kommer ihåg så mycket utav det idag .. ;)

Det blir väldigt luddigt skrivet det här .. men jag gillar att köra och träna hästar. Men jag föredrar dock ridningen, och det är det jag "satsar" på. Men jag hjälper gärna Anna med att träna travhästarna, unghästar är roligt! Och så alla dessa underbara somrar med ston som fått fina föl. Oförglömligt! Jag kommer ihåg en speciellt, som bara var någon dag gammal och jag satt med henne ute i hagen och hon var jättebusig! Blåste mig i håret, och "sög" på mitt finger ^^



Lavazza och lilla Ni-Ni Moss (ja, vi har konstiga namn på hästarna .. ;)





Monte är föresten skitkul! Och sedan gillar jag att kolla på trav och sådär! Men som sagt, trav är inte min grej direkt. :) Men travhästarna däremot, det kommer alltid vara min hästras! trevligare och positivare hästar får man leta länge efter!



Hillbilly och jag på Färjestad och tränar på Färjestad för första (och sista:P) gången!





 

Anna och Biting Gay (hästen jag hade innan Hillbilly, dock hade jag Biting endast som ridhäst. Dressyrade och hoppade :) fina underbara killen!



Höll på att glömma Kvikken :) Ett kallblod som främst används till ridning, men körs då och då som variation. Världens snällaste, och det bästa han vet är egentligen att dra vagnen! Bilden är från Halloween då jag, Julia och Rebecca körde en sväng. Jag sa ju att han var världens snällaste! ;)



För er som inte orkade läsa texten: Jag kör och tränar hästar i trav och monte då och då, när Anna vill ha hjälp. Jag tycker det är riktigt roligt, men bara på hobby-nivå! :)

Till våren ska jag börja köra Hillbilly igen också hade jag tänkt :) Som variation. Testade i slutet av sommaren, men då gjorde han skänkelvikningar och tänkte som en ridhäst när vi kom ner till järnvägen :P Så ska börja lugnt med bara skritt och sedan luuugn jogg korta stunder. För jag vill verkligen kunna köra honom! :)

Vill ni att jag ska skriva om "Hillbillys travhistoria?" Hann har inte gjort några starter, och är inte mycket tränad heller. Men jag kan ju kriva lite om hur han vara att köra/rida in? Hur han var i monte och så vidare ...


Kommentarer
» Sara Carlsson

sv. eller hur :D superfin färg!



bootsen kostar 149kr/par

2012-01-18 // 11:38:50
URL: http://carlssonpataket.se
» Carolina

Fan va kul! :-) SKriv gärna om Hillbillys historia också, vore intressant! Min gamling sprang in 600 000 för sulky och hann kvala i monte innan han blev ridhäst:)



Trav är verkligen livet, går en tränarlicens kurs nu och ska även försöka ta montelicens!:-)

2012-01-18 // 12:51:47
URL: http://lillalutte.blogg.se/
» Phonetastic UF

Hejsan kära bloggare! Är du sugen på en mobilväska? Eller vill du ge bort en som gåva? Besök gärna vår blogg! Vi är 4 tjejer på gymnasiet som driver ett UF-företag under ett år! Kika gärna in för mer information!



http://phonetastic.blogg.se

Ha en bra dag!

2012-01-18 // 13:56:10
URL: http://phonetastic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback