Less is more - värt att publicera igen

Detta inlägg skrev jag på min gamla blogg, men tycker gott det kan publiceras igen. Jag försöker inte leka duktigare än vad jag är, men jag vill helt enkelt ge den tankeställaren jag fick för ett bra tag sedan. "Behövs det verkligen?"


Ett ämne jag har tänkt att skriva om länge är hur mycket onödig utrustning vi använder på våra hästar. Allt ifrån skarpa bett, hjälptyglar och tex benskydd av alla de slag. Visst finns det såklart hästar som behöver all denna utrustning. Men det där med skarpa bett tex, finns ju andra lösningar lixom typ kanske  dressyr ? .. men tänker inte gå in mer på det då det är en het diskussion i bloggvärlden, samma sak med hjälptyglar!

Tar mig själv och min häst som ett exempel såklart. I Januari 2011 såg vardags-outfiten ut såhär:


Lägg märke till dåligt anpassad och sliten sadel, svanskappa, "snodd"
+ att vi hade damasker på alla fyra och boots fram, jag hade ofta sporrar och ibland även spö (för att hjälpa till med galoppfattningar, en lätt touch på bogen)


För lite mer än ett år sen var vi även välmatchade och snygga förstås! ;) måste tillägga att jag hatar svanskappan jag ser på alla gamla bilder på mig och hillbilly, okej på en tillfälligt tjock ponny(något som är destu vanligare, men självklart har alla hästar rätt till en passande sadel) men på MIN häst, nej tack! mår nästan illa när jag ser den ..
Dock är jag stolt över att jag aldrig haft ett skarpt bett på HB. Oavsett alla gånger jag ridit hem gråtandes när HB stuckit i galoppen/traven o.s.v


Nu lite mer än ett år senare ser en vardagsoutfit vid hoppning/uteritter ut såhär





Min och Hillbillys utrustning har minskat och minskat, vilket känns otroligt skönt eftersom jag även tycker det är ett tecken på utveckling och kunskap. Red mycket med martingal i hoppning och uteritter ett tag oxå, men den behövs ju egentligen inte. Visst jag kanske får jobba lite mer när jag rider, men det har väl ingen dött av? ;)
haha.

Vill även skriva ännu en gång att jag skiter fullständigt i vad andra har på sina hästar! :)
Olika hästar trivs på olika utrustning. Ingen häst är den andra lik, och därför är ju inte likadan utrustning en självklarhet.



Detta var alltså ett inlägg jag skrev på min gamla blogg, men jag tycker det är ett viktigt ämne för MIG.


Tilläger även detta nu: Jag ska inte dölja att ofta när jag är i stallet och tex ska rida dressyr kan jag tänka, "kanske jag ska ta sporrar idag, så han flyttar bättre och svarar snabbare för skänkeln?" (ett exempel) men påminner mig själv hela tiden om att det inte behövs. Hillbilly är en PIGG och framåt, känslig häst och vad använde rman sporrar till? jo förtydliga hjälperna framåt. Och hur kul är det egentligen att få ett par metallbitar i magen?

Martingal kommer jag dock nog prova i hoppningen snart igen, det är en bra hjälp inom hoppningen tycker jag. HB blir lätt spänd och kastar med huvudet i hoppningen, och bättre blir det inte i ridhus .. men detta ska bara vara tillfälligt, eller inte alls. Som sagt, att jobba lite extra har ingen dött av!
Anledningen till att jag slutade med martingal på HB är dels för att jag går efter uttrycket "less is more", och han upplevdes även stummare i sidorna utav martingal. Men får se om och hur det känns om jag provar!
Har inget emot sporrar eller martingal egentligen, och rider med det på andra hästar men vill kunna rida min häst med så lite som möjligt. Observera att sporrar och martingal bara var ett exempel utav flera.

Sen har jag inte sagt att jag är nöjd med min och HB:s utrustning här. Drömmer inte om att kunna rida HB i endast halsring forever, men att TEX kunna rida utan nosgrimma är ett mål jag har. För att komma dit ska jag ta ett steg i taget, och har nu tagit första steget genom att spänna aachen och snokrem LÖST. nästa steg är att ta bort snokremmen. Men får se när det blir ;) än sålänge använder jag hela, då jag tkr det är snyggast och det går ju bra att spänna löst. Men vid skritturer rider jag helt utan nosgrimma, och även om jag ska rida lugnare i paddocken brukar jag ta bort nosgrimman.


Hoppas ni inte hatar mig nu ;) detta är min åsikt som jag kan säga är stolt över!
Massor av EXEMPEL i texten, kom ihåg det
:)

Kommentarer
» Carro

Alltså han är ju bara för fin din gokille, gillar översta bilden grymt mycket :) han ser ut som en sån där ritkigt gosig nallebjörn som man bara vill krama om! :D Hur är han att rida? :)

2011-12-06 // 16:23:12
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/
» Sandra, Lolita & Ove

Håller med dig till tusen! Gummisnodd är en senväg, och ingen genväg. Gillar heller inte att se dårar som rider med graman för att hästen ska böja på nacken. Och dåligt anpassade sadlar är ju TYVÄRR mer regel än undantag. :(

2011-12-06 // 17:09:40
URL: http://stallhullsjon.blogg.se/
» Anna m. Ridtravaren Emmet

måste bara säga att han passade väldigt bra i en ljusare brun färg faktiskt! som på bilden överst:)



Jag tycker det du skriver är bra! ju mindre utrustning desto bättre! Förr ville jag ha massor för det va snyggt, nu tycker jag det är snyggare med mindre. Men sen är det ju som sagt beroende på häst. men ju mindre desto bättre:)



Sv; ja tre delat är väldigt snällt. så det är ju super om han går bra på det:)

2011-12-06 // 20:01:11
URL: http://supertravarna.blogg.se/
» josefine

Har sagt det förr och säger det igen.. Du är GRYM som ändrat dig på detta sätt. Ni är verkligen SJUKT mycket bättre nu! Less IS more!!

2011-12-06 // 21:03:20
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback